Skip to main content
Tipy a triky

Jak nás ovlivňují online recenze při nákupu – i když tvrdíme, že ne.

By 4. 8. 2025No Comments

Všichni si rádi myslíme, že jsme při nakupování racionální a nenecháme se jen tak něčím ovlivnit. Ale realita je jiná. Online recenze mají na naše rozhodování mnohem větší vliv, než si připouštíme – ať už nakupujeme nový mobil, mixér nebo zubní kartáček. V tomto článku si ukážeme, jak recenze fungují, proč na nás působí a na co si dát pozor.

 

Proč tolik věříme cizím lidem na internetu?

Z psychologického hlediska jde o tzv. sociální důkaz – podvědomě věříme, že když něco vyhovuje mnoha lidem, bude to dobré i pro nás. Recenze tak pro nás fungují jako zkratka v rozhodování, šetří čas a pomáhají zbavit se pochybností.

Například:

  • Produkt s 4,8 hvězdičkami z 5 nás automaticky uklidní.

  • Negativní recenze (i jen jedna mezi desítkami pozitivních) nás dokáže odradit.

  • Pokud nemá produkt žádné recenze, často ho ani neotevřeme.

 

 Podprahový vliv recenzí

Často tvrdíme, že si „názor uděláme sami“. Ale realita je jiná:

  • Recenze si hledáme až po prvním zájmu, čímž už podvědomě hledáme potvrzení svého výběru.

  • I krátká pozitivní věta (např. „super, funguje skvěle“) v nás může vyvolat důvěru.

  • Naopak negativní recenze, i když je nelogická („došlo mi to pozdě“), v nás zasévá pochybnosti.

 

 

Jsou všechny recenze reálné?

Bohužel ne. V dnešní době se dají recenze snadno koupit nebo vygenerovat, ať už pozitivní, nebo negativní. Na některých e-shopech si firmy připlácí za „recenzní boost“ – a zákazník to pozná jen těžko.

Některé znaky falešných recenzí:

  • Stejně znějící fráze („naprostá spokojenost“, „doporučuji všem“).

  • Krátká hodnocení bez konkrétních zkušeností.

  • Extrémně pozitivní nebo negativní hodnocení bez detailu.

 

Jak číst recenze kriticky

  1. Hledej konkrétní zkušenosti – např. jak dlouho produkt používá, co konkrétně funguje/nefunguje.

  2. Ignoruj extrémy – příliš dokonalé nebo extrémně naštvané recenze bývají podezřelé.

  3. Podívej se na počet recenzí – 4,8 hvězdy z 300 hodnocení mají větší váhu než 5,0 z pěti hodnocení.

  4. Všímej si jazyka – recenze psané jako reklama jsou často podvrh.

 

Jak číst recenze kriticky

Online recenze jsou užitečný pomocník, ale zároveň mohou být past. Neznamená to, že jim nemáš věřit – jen je potřeba kriticky myslet a vnímat kontext. Na závěr několik rad:

  • Dej na víc zdrojů, nejen jeden e-shop.

  • Zeptej se ve skupinách nebo diskuzích, kde lidé mluví bez cenzury.

  • Nekupuj impulzivně – dej si čas na ověření.

 

I když si to nepřiznáváme, recenze nás ovlivňují při každém online nákupu. Jsou skvělým pomocníkem, ale jen tehdy, když s nimi zacházíme s rozumem. Není špatné dát na zkušenosti ostatních – jen je potřeba vědět, kdy nás vedou správně a kdy nás tahají za nos.